Tydligare avbokningsvillkor

Efter input från flera bilägare har vi har nu förbättrat och förtydligat våra avbokningsvillkor för hyrestagare. Har du en bekräftad bokning gäller bl.a. detta:

– Avbokar din hyrestagare en betald bokning 24h innan checkin, så dras 100kr av hyrestagaren – som går direkt till dig som bilägare.

– Avbokar hyrestagare 24h inom bokningen (eller är inte på plats inom 30min, utan att ha meddelat bilägaren) går hela bokningsbeloppet direkt till dig som bilägare.


Förbättrade försäkringsvillkor för bilägare

I vårt förnyade avtal med If har vi nu lagt till en ännu starkare formulering som ger bilägaren skydd, i de fall hyrestagaren inte skulle följa våra föreskrifter eller bryta mot något i avtalet. Se ny text nedan, som börjar gälla vid nästa försäkringsuppdatering under maj.

Om ersättning inte ska betalas för att hyrestagaren brutit mot hyres- eller försäkringsvillkoren eller om ersättningen ska minskas för att denne inte följt säkerhetsföreskrifter så är hyrestagaren betalningsskyldig för detta. If övertar då uthyrarens fordran på hyrestagaren från uthyraren genom att ändå betala full ersättning. If har därmed rätt att återkräva beloppet av hyrestagaren.


Tider på dagen för utlämning (ny kalender)

Vi jobbar för att det ska vara så enkelt som möjligt att dela sin bil. Vi ser att det finns ett starkt samband med framgång med inte bara ifylld kalender, men också också tider på dagen du vill hämta och lämna din bil.

Så här ser t.ex. mina tider ut, som för min bil på SnappCar – som stressad småbarnsförälder. När man en gång ställt in detta schemat så vet jag att jag får bara de förfrågningar just jag vill ha – och folk anpassar sig till mina tider istället för tvärtom!


Direktbokningsbara bilar

Fler och fler hyrestagare föredrar direktbokningsbara bilar. Som hyrestagare och bilägare är det ett mindre steg – men ställer högre krav på dig som bilägare att ha en uppdaterad kalender och upphämtningstider.

Du kan som tidigare fortsatt sätta in begränsningar i direktbokning för:

  • förberedelsetid inför bokning
  • vem som får boka bilen

Direkbokningsfunktionaliteten gäller också fortfarande bara för bokningar som är mellan 1-3 dagar (den vanligaste bokningslängden på SnappCar) och alla förfrågningar som faller utanför detta blir som en vanlig förfrågan, där du som bilägare måste svara ja. Med andra ord kan du ta en direktbokning 24h innan tillfället, men får du en fråga 20h innan start – så får du en vanlig förfågan du kan tacka ja/nej till.

Är du bilägare och vill ha fler förfrågningar kan vi starkt rekommendera direktbokning, i kombination med att du ställer in tider som passar dig.


Tydligare krav på bilägare

Denna månad börjar vi med:

  • SMS påminnelser till förfrågningar som inte svaras på i tid
  • Vid uteblivna svar så kan kalendern komma att stängas för den nekade perioden.
  • Vid 3 nekade förfrågningar i rad, så blockas kalendern en månad framöver till du som bilägare redigerar din kalender igen.

Detta på grund av att vi fått feedback från både hyrestagare och bilägare att vi inte ställer tydligare krav på svarstider och tillgänglighet på bilägare. Vi uppskattar all feedback, och vi tror att dessa förändringar kommer göra det lättare för våra hyrare att hitta en bil!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

About Daniel Ullenius

Growth Marketer på SnappCar & bilnörd! 🚗 🤓

Kategori

Geen categorie