Delar av SnappCar utanför vårt kontor på Södermalm.
Vi får ofta frågor om vår bakgrund, lagrummet för privat biluthyrning, och vilka tillstånd vi har för att jobba som förmedlare. Det är inte det minsta konstigt! Inte bara för att privat biluthyrning är något nytt, men också med tanke på andra företag inom ”delningsekonomin” som momsar/skattar utomlands, tillåtit näringsverksamhet och har utsatt sina användare för risk genom att tillåta olaglig verksamhet.
Av den anledningen pratar vi själva sällan om ”delningsekonomi” utan vi jobbar som förmedlare av privatpersoner som vill hyra bil av varandra.
För att överhuvudtaget vara trovärdiga gör vi givetvis allt som vi bör göra som ett förmedlingsföretag, men dessutom lite till.  Här är ett par exempel – med hänvnisningar så du som användare kan skapa dig en egen uppfattning. Fråga oss gärna!
Lagrum och tillstånd: Sverige är ett av få länder där biluthyrningsbranchen är reglerad. Detta innebär att företag som jobbar inom branschen behöver tillstånd som uthyrare. Även om vi på SnappCar inte hyr ut bilar så går vi under denna lagen. Själva uthyrningen och avtalet vi förmedlar är dock ett civilrättsligt avtal.  SnappCar (som är registrerat under vårt gamla namn Flexidrive Sverige AB) har haft tillstånd sedan 2012. Det blev nyligen förnyat och senast i mars 2018 var vi i kontakt med Transportstyrelsen som inte ser att vi jobbar utanför vårt tillstånd.
Skatter: Skatteverket är extremt tydliga på vad som gäller för privat biluthyrning. Precis som för hyra av båt, bil och husvagn gäller en skatt på 30% av vinst för inkomst av kapital. Läs mer om skatteregler för privat biluthyrning här. Vi som företag betalar skatt på vinst, samt på moms på våra avgifter i Sverige. Försäkringskostnader är dock momsbefriade generellt.
Sociala och miljö värden: SnappCar är hållbarhetscertifierade via B-corporation, som certifierar företag som har sociala värden som del av deras mission. Vi hänvisar t.ex. ofta till grundforskning kring att delade bilar minskar nyproduktion och frigör parkeringsplatser, av vilket vår B-corps certifiering är räknat på.
Bransch och konkurrensneutralitet: Vi vill inte att SnappCar ska vara en plats för förtäckt yrkesverksamhet som direkt konkurrerrar med traditionella hyrbilsfirmor. De medel vi har infört idag för att begränsa detta är:
  • Samtliga bilar måste vara registrerade på dig som privatperson (det är ett krav för vårt avtal).
  • Vi har också en begränsning på 3 bilar per användare.
SnappCar är medlem i Biluthyrarnas Branschförbund, vill fortsätta vara det och ha en bra relation med branschen.
Om oss: Vi är också indirekt kopplade till branschen då vi ägs till 20% av Europcar, 20% AutoBinck och resterande av medlemmar (crowdfunding) och anställda. SnappCar är också EU finansierat genom EU civitas där vi tillsammans med Stockholms Stad jobbar för renare och smartare transporter genom ökad bildelning.  SnappCar är ett svenskt bolag. Vi hette tidigare Flexidrive, men har bara bytt varumärke – vi är fortfarande registrerade som Flexidrive Sverige AB.
Välkommen förbi vårt kontor på Bondegatan 30, i Stockholm om du vill prata bildelning!
(på bilden: Daniel, Li & Fredrik på SnappCar utanför vårt kontor på Södermalm)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

KATEGORI

bildelning, delningsekonomi

Etiketter